PŘEPRAVNÍ PODMÍNKY SPOLEČNOSTI ACRISLINES-HOLDING S.R.O.

smajlik

Společnost Acrislines-holding s.r.o. včetně všech dceřiných společností (RD Beroun s.r.o., Acrislines-bus s.r.o., Školní-bus s.r.o., Acrislines-Praha s.r.o.) poskytuje nepravidelnou autobusovou dopravu osob jak jako subdodavatel cestovních kanceláří, tak i přímo pro skupiny (školy, firmy a další). Při poskytování služeb se řídí následujícími přepravními podmínkami.

  1. Úvodní ustanovení
    1. Tyto přepravní podmínky upravují práva a povinnosti mezi dopravcem (dále jen „dopravce“) – a objednatelem či cestujícími (dále jen „zákazník“) při zajišťování nepravidelné autobusové dopravy osob.
    2. Podmínky jsou závazné pro všechny přepravy zajišťované dopravcem, pokud není ve smlouvě nebo objednávce sjednáno jinak.
  2. Vznik smluvního vztahu
    1. Přepravní smlouva vzniká podpisem objednávky oběma stranami, nebo potvrzením objednávky dopravcem (e-mailem či jinou písemnou formou).
    2. Objednatel je povinen uvést pravdivé údaje o trase, počtu osob, datu a čase odjezdu i návratu, a o případných změnách informovat dopravce bez zbytečného odkladu.
    3. Dopravce si vyhrazuje právo objednávku odmítnout, pokud by její realizace byla v rozporu s právními předpisy, technickými možnostmi nebo bezpečnostními požadavky.
  3. Povinnosti dopravce
    1. Dopravce se zavazuje:
      • poskytnout technicky způsobilé vozidlo splňující všechny právní a bezpečnostní předpisy,
      • zajistit kvalifikovaného řidiče s příslušnými oprávněními,
      • dodržet sjednané časy, trasu a rozsah přepravy dle potvrzené objednávky,
      • dodržovat povinnosti vyplývající ze zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a souvisejících předpisů.
    2. Dopravce neodpovídá za zpoždění nebo nemožnost uskutečnění přepravy způsobenou okolnostmi mimo jeho kontrolu (dopravní nehody, počasí, uzávěrky, zásah vyšší moci apod.), avšak zavazuje se učinit přiměřená opatření ke zmírnění následků.
  4. Povinnosti zákazníka / cestujících
    1. Zákazník je povinen zajistit, aby cestující:
      • byli včas připraveni k odjezdu,
      • dodržovali pokyny řidiče a zásady bezpečnosti během jízdy,
      • chovali se ukázněně a ohleduplně vůči ostatním cestujícím i řidiči.
    2. Cestující jsou povinni:
      • být po celou dobu jízdy připoutáni bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo vybaveno,
      • nepohybovat se po autobuse za jízdy, zejména nestát v uličce ani se nezdržovat u dveří,
      • používat WC pouze při stání vozidla, pokud je ve vozidle k dispozici,
      • nevstupovat do zavazadlového prostoru a při nakládání či vykládání zavazadel se nezdržovat v jeho bezprostřední blízkosti, aby nedošlo k úrazu,
      • nekouřit, nepožívat alkohol ani jiné omamné látky po dobu přepravy,
      • nepoužívat hlasitá zařízení (např. reproduktory, hudební nástroje) bez souhlasu řidiče nebo průvodce.
    3. Cestující odpovídá za škody, které svým jednáním dopravci nebo ostatním cestujícím způsobí.
    4. Řidič nebo odpovědná osoba dopravce je oprávněna z přepravy vyloučit osobu, která svým chováním narušuje bezpečnost nebo pořádek ve vozidle.
  5. Zavazadla
    1. Každý cestující má právo na přepravu jednoho kusu osobního zavazadla a jednoho kusu zavazadla uloženého v zavazadlovém prostoru, pokud není dohodnuto jinak.
    2. Přeprava nadměrných, objemných nebo nebezpečných předmětů podléhá souhlasu dopravce.
    3. Dopravce neodpovídá za běžné opotřebení zavazadel ani za věci ponechané bez dozoru ve vozidle.
    4. Ztráty nebo poškození zavazadel je nutné nahlásit ihned po zjištění řidiči nebo odpovědné osobě.
    5. Cestující jsou povinni dodržovat pokyny řidiče při nakládce a vykládce zavazadel a zdržet se pohybu v těsné blízkosti zadních prostor při zavírání kufrů.
  6. Ceny a platební podmínky
    1. Cena přepravy je stanovena individuálně dle potvrzené objednávky nebo smlouvy.
    2. Dopravce je oprávněn požadovat zálohu až do výše 50 % z celkové ceny přepravy.
    3. Doplatek ceny je splatný nejpozději v den odjezdu, není-li dohodnuto jinak.
    4. V případě zrušení objednávky zákazníkem má dopravce nárok na stornopoplatek:
      • 10 % z ceny při zrušení 15–30 dní před odjezdem,
      • 30 % při zrušení 7–14 dní před odjezdem,
      • 50 % při zrušení méně než 7 dní před odjezdem,
      • 100 % při neuskutečnění přepravy bez oznámení. Tyto podmínky lze individuálně upravit ve smlouvě.
  7. Reklamace a náhrady
    1. Reklamace musí být podána písemně bez zbytečného odkladu, nejpozději do 7 dnů od ukončení přepravy.
    2. Dopravce posoudí oprávněnost reklamace a vyjádří se do 30 dnů od jejího obdržení.
    3. Nárok na náhradu škody je omezen do výše ceny přepravy, pokud zákon nestanoví jinak.
  8. Dodržování AETR a povinné přestávky řidiče
    1. Zákazník bere na vědomí a souhlasí s tím, že dopravce a jeho řidiči jsou povinni dodržovat Evropskou dohodu o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR) a příslušná nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.
    2. Tyto právní předpisy stanovují zejména povinnost dodržovat zákonem stanovené doby řízení, přestávky a denní doby odpočinku, a to například:
      • maximální doba řízení činí 4,5 hodiny, po které musí řidič čerpat nejméně 45 minut přestávku (je možné ji rozdělit na 15 + 30 minut),
      • během jednoho dne smí řidič řídit nejvýše 9 hodin (výjimečně dvakrát týdně 10 hodin),
      • během jednoho dne, je maximální pracovní doba řidiče 13 hodin (výjimečně dvakrát týdně 15 hodin),
      • po nejvýše 6 po sobě jdoucích dnech řízení musí následovat týdenní odpočinek trvající minimálně 45 hodin (lze zkrátit na 24 hodin při splnění podmínek).
    3. Při jízdě se dvěma řidiči se doba řízení může v rámci jedné směny prodloužit až na maximálně 18 hodin od zahájení jízdy (pracovní doba 2 řidičů je v tomto případě 21 hodin), přičemž oba řidiči se musí pravidelně střídat a dodržet předepsané přestávky. V takovém případě musí každý z řidičů po ukončení směny čerpat odpovídající denní odpočinek minimálně 9 hodin.
    4. Při noční jízdě (mezi 22:00 a 06:00) je dopravce povinen přizpůsobit plán přepravy tak, aby nebyla překročena maximální doba řízení a řidič měl možnost pravidelných přestávek (max doba řízení 3 hodiny) a maximální pracovní doba řidiče je při noční jízdě snížena na 10 hodin Pokud by trasa přesahovala tyto limity, je nutné nasadit druhého řidiče.
    5. Dopravce je povinen tyto limity dodržovat bez výjimky, a proto trasa, časový plán i program přepravy musí tyto přestávky respektovat.
    6. Zákazník souhlasí, že dopravce není odpovědný za případné zdržení nebo úpravy časového harmonogramu způsobené nutností dodržet AETR a bezpečnostní přestávky řidiče.
    7. Pokud požadovaná přeprava neumožňuje dodržení přestávek, je dopravce oprávněn:
      • odmítnout přepravu, nebo
      • navrhnout nasazení druhého řidiče; náklady na druhého řidiče hradí zákazník.
  9. Závěrečná ustanovení
    1. Tyto přepravní podmínky jsou nedílnou součástí všech objednávek a smluv uzavřených s dopravcem.
    2. V případech neupravených těmito podmínkami se použijí příslušná ustanovení občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.) a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.
    3. Dopravce si vyhrazuje právo tyto podmínky kdykoli aktualizovat. Platné znění je vždy dostupné na webových stránkách dopravce nebo na vyžádání.

V Praze dne 1.1.2025