Společnost Acrislines-holding s.r.o. včetně všech dceřiných společností (RD Beroun s.r.o., Acrislines-bus s.r.o., Školní-bus s.r.o., Acrislines-Praha s.r.o.) poskytuje nepravidelnou autobusovou dopravu osob jak jako subdodavatel cestovních kanceláří, tak i přímo pro skupiny (školy, firmy a další). Při poskytování služeb se řídí následujícími přepravními podmínkami.
-
Úvodní ustanovení
- Tyto přepravní podmínky upravují práva a povinnosti mezi dopravcem (dále jen „dopravce“) – a objednatelem či cestujícími (dále jen „zákazník“) při zajišťování nepravidelné autobusové dopravy osob.
- Podmínky jsou závazné pro všechny přepravy zajišťované dopravcem, pokud není ve smlouvě nebo objednávce sjednáno jinak.
-
Vznik smluvního vztahu
- Přepravní smlouva vzniká podpisem objednávky oběma stranami, nebo potvrzením objednávky dopravcem (e-mailem či jinou písemnou formou).
- Objednatel je povinen uvést pravdivé údaje o trase, počtu osob, datu a čase odjezdu i návratu, a o případných změnách informovat dopravce bez zbytečného odkladu.
- Dopravce si vyhrazuje právo objednávku odmítnout, pokud by její realizace byla v rozporu s právními předpisy, technickými možnostmi nebo bezpečnostními požadavky.
-
Povinnosti dopravce
- Dopravce se zavazuje:
- poskytnout technicky způsobilé vozidlo splňující všechny právní a bezpečnostní předpisy,
- zajistit kvalifikovaného řidiče s příslušnými oprávněními,
- dodržet sjednané časy, trasu a rozsah přepravy dle potvrzené objednávky,
- dodržovat povinnosti vyplývající ze zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a souvisejících předpisů.
- Dopravce neodpovídá za zpoždění nebo nemožnost uskutečnění přepravy způsobenou okolnostmi mimo jeho kontrolu (dopravní nehody, počasí, uzávěrky, zásah vyšší moci apod.), avšak zavazuje se učinit přiměřená opatření ke zmírnění následků.
-
Povinnosti zákazníka / cestujících
- Zákazník je povinen zajistit, aby cestující:
- byli včas připraveni k odjezdu,
- dodržovali pokyny řidiče a zásady bezpečnosti během jízdy,
- chovali se ukázněně a ohleduplně vůči ostatním cestujícím i řidiči.
- Cestující jsou povinni:
- být po celou dobu jízdy připoutáni bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo vybaveno,
- nepohybovat se po autobuse za jízdy, zejména nestát v uličce ani se nezdržovat u dveří,
- používat WC pouze při stání vozidla, pokud je ve vozidle k dispozici,
- nevstupovat do zavazadlového prostoru a při nakládání či vykládání zavazadel se nezdržovat v jeho bezprostřední blízkosti, aby nedošlo k úrazu,
- nekouřit, nepožívat alkohol ani jiné omamné látky po dobu přepravy,
- nepoužívat hlasitá zařízení (např. reproduktory, hudební nástroje) bez souhlasu řidiče nebo průvodce.
- Cestující odpovídá za škody, které svým jednáním dopravci nebo ostatním cestujícím způsobí.
- Řidič nebo odpovědná osoba dopravce je oprávněna z přepravy vyloučit osobu, která svým chováním narušuje bezpečnost nebo pořádek ve vozidle.
-
Zavazadla
- Každý cestující má právo na přepravu jednoho kusu osobního zavazadla a jednoho kusu zavazadla uloženého v zavazadlovém prostoru, pokud není dohodnuto jinak.
- Přeprava nadměrných, objemných nebo nebezpečných předmětů podléhá souhlasu dopravce.
- Dopravce neodpovídá za běžné opotřebení zavazadel ani za věci ponechané bez dozoru ve vozidle.
- Ztráty nebo poškození zavazadel je nutné nahlásit ihned po zjištění řidiči nebo odpovědné osobě.
- Cestující jsou povinni dodržovat pokyny řidiče při nakládce a vykládce zavazadel a zdržet se pohybu v těsné blízkosti zadních prostor při zavírání kufrů.
-
Ceny a platební podmínky
- Cena přepravy je stanovena individuálně dle potvrzené objednávky nebo smlouvy.
- Dopravce je oprávněn požadovat zálohu až do výše 50 % z celkové ceny přepravy.
- Doplatek ceny je splatný nejpozději v den odjezdu, není-li dohodnuto jinak.
- V případě zrušení objednávky zákazníkem má dopravce nárok na stornopoplatek:
- 10 % z ceny při zrušení 15–30 dní před odjezdem,
- 30 % při zrušení 7–14 dní před odjezdem,
- 50 % při zrušení méně než 7 dní před odjezdem,
- 100 % při neuskutečnění přepravy bez oznámení. Tyto podmínky lze individuálně upravit ve smlouvě.
-
Reklamace a náhrady
- Reklamace musí být podána písemně bez zbytečného odkladu, nejpozději do 7 dnů od ukončení přepravy.
- Dopravce posoudí oprávněnost reklamace a vyjádří se do 30 dnů od jejího obdržení.
- Nárok na náhradu škody je omezen do výše ceny přepravy, pokud zákon nestanoví jinak.
-
Dodržování AETR a povinné přestávky řidiče
- Zákazník bere na vědomí a souhlasí s tím, že dopravce a jeho řidiči jsou povinni dodržovat Evropskou dohodu o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR) a příslušná nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.
- Tyto právní předpisy stanovují zejména povinnost dodržovat zákonem stanovené doby řízení, přestávky a denní doby odpočinku, a to například:
- maximální doba řízení činí 4,5 hodiny, po které musí řidič čerpat nejméně 45 minut přestávku (je možné ji rozdělit na 15 + 30 minut),
- během jednoho dne smí řidič řídit nejvýše 9 hodin (výjimečně dvakrát týdně 10 hodin),
- během jednoho dne, je maximální pracovní doba řidiče 13 hodin (výjimečně dvakrát týdně 15 hodin),
- po nejvýše 6 po sobě jdoucích dnech řízení musí následovat týdenní odpočinek trvající minimálně 45 hodin (lze zkrátit na 24 hodin při splnění podmínek).
- Při jízdě se dvěma řidiči se doba řízení může v rámci jedné směny prodloužit až na maximálně 18 hodin od zahájení jízdy (pracovní doba 2 řidičů je v tomto případě 21 hodin), přičemž oba řidiči se musí pravidelně střídat a dodržet předepsané přestávky. V takovém případě musí každý z řidičů po ukončení směny čerpat odpovídající denní odpočinek minimálně 9 hodin.
- Při noční jízdě (mezi 22:00 a 06:00) je dopravce povinen přizpůsobit plán přepravy tak, aby nebyla překročena maximální doba řízení a řidič měl možnost pravidelných přestávek (max doba řízení 3 hodiny) a maximální pracovní doba řidiče je při noční jízdě snížena na 10 hodin Pokud by trasa přesahovala tyto limity, je nutné nasadit druhého řidiče.
- Dopravce je povinen tyto limity dodržovat bez výjimky, a proto trasa, časový plán i program přepravy musí tyto přestávky respektovat.
- Zákazník souhlasí, že dopravce není odpovědný za případné zdržení nebo úpravy časového harmonogramu způsobené nutností dodržet AETR a bezpečnostní přestávky řidiče.
- Pokud požadovaná přeprava neumožňuje dodržení přestávek, je dopravce oprávněn:
- odmítnout přepravu, nebo
- navrhnout nasazení druhého řidiče; náklady na druhého řidiče hradí zákazník.
-
Závěrečná ustanovení
- Tyto přepravní podmínky jsou nedílnou součástí všech objednávek a smluv uzavřených s dopravcem.
- V případech neupravených těmito podmínkami se použijí příslušná ustanovení občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.) a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.
- Dopravce si vyhrazuje právo tyto podmínky kdykoli aktualizovat. Platné znění je vždy dostupné na webových stránkách dopravce nebo na vyžádání.
V Praze dne 1.1.2025